• دکتر علی دژمان : حال فارغ از اینکه نتیجه این مهمانی چه شد و چه می شود ذکر چند نکته خالی از لطف نیست :

    اول اینکه اگر چه طرح سوال از رئیس جمهور ، از نقاط قوت مردمسالاری دینی است و پاسخگویی وی از نقاط قوت یک حکمرانی خوب در عصر نوین است ، ولی نوع پاسخگویی و کیفیت پاسخ ها نیز بیان کننده کیفیت دموکراسی و رشد فرهنگ دموکراتیک می تواند باشد ، که در مجلس پرسش و پاسخ دیروز چنین ملاحظه شد که گام اول را به عنوان یکی از مبانی دموکراسی خوب برداشته ایم ولی در گام دوم که نماد کیفیت دموکراسی است همچنان در آغاز راه هستیم … زیرا رئیس جمهور در این مجلس، بیشتر درمقام خطابه و نصیحت قرار داشت تا در مقام پاسخگویی!واین یعنی اینکه حالا حالاها تا رسیدن به بلوغ دموکراتیک و یک حکمرانی خوب و پاسخگو فاصله زیادی داریم.

    چرا که پاسخ های رئیس جمهور مملو از جملات حماسی، رمانتیک ، ایدولوژیک و هیجان انگیز بود و خبری از عدد و ارقام ، ادله و مستندات واقعی و اقناع کننده نبود و همین باعث شد تا نه مردم قانع شوند و نه نمایندگان مردم!

    نکته بعدی اینکه دشمنی دشمنان خارجی بحث امروز و دیروز نیست سالهاست که با ملت ایران دشمنی می کنند و حالا حالاها هم ادامه خواهد داشت،ولی اینکه همه مشکلات را ناشی از دشمنی دشمنان خارجی قلمداد کنیم و سوء مدیریت داخلی را کمرنگ جلوه دهیم بیشتر ایجاد فضای احساسی و حس مشترک می باشد تا پاسخ به علت مشکلات اقتصادی امروز! ولی سخنان دکتر روحانی در پاسخ به سوالات نمایندگان ما را یاد خطابه های حماسی انداخت که بیشتر از آرمانها ، حماسه ها و ایثار ملت ایران گفته می شود از صبر و استقامت و جانفشانی آنها ، غافل از اینکه اینجا پارلمان است نه میدان آزادی ! اینجا سخن از عدد و رقم است نه خطابه و حماسه سرایی، زیرا مردم و نمایندگان مردم دیروز در یک میدان پراگماتیسمی و عملگرایی قرار داشتند و منتظر شنیدن حرفای مبتنی بر اعداد و معادله دو دو تا چهارتایی ریاضی بودند .منتظر شنیدن چرایی عدم تحقق شعارهایی انتخاباتی بودند که قرار بود عزت ایرانی به آنها برگردانده شود نه اینکه امروز ارزش پول عراق جنگ زده و افغانستان بحران زده از ما سبقت بگیرد.

    اینکه چرا آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته و نرخ بیکاری همچون قیمت پراید تصاعدی رشد می کند وده ها درد دیگر …

    ولی دیدیم وعظ و خطابه که امری آسان است زیاد شنیده می شود و ازعمل و عملگرایی حرفی به میان نیامد !

    پیشنهاد بازی برد برد

    نکته دوم اینکه رئیس جمهور اظهار داشت : که وزرای ما آماده پذیرایی از پارلمانی ها هستند و اگر تا حالا کم میزبانی کردند حالا آمادگی بیشتری دارند تا در خدمت شما باشند .اگر منظور وی از میزبانی پاسخگویی وزراست باید گفت چرا تا حالا کم بوده است؟ آن هم در دولتی که خود را دولت پاسخگو می داند و اگر تا حالا پاسخگو بوده اند احتمالا رئیس جمهور یا می خواست بگوید که پارلمانی ها دنبال امتیاز هستند و اگر تا حالا اقناع نشده اید ما آماده ایم با دادن امتیاز بیشتر شما را اقناع کنیم و یا اینکه به عبارتی با زبان بی زبانی بازیبرد برد را که سالهاست بین دو قوه مقننه و مجریه ساری و جاری است ! پیشنهاد داد.

    نکته بعدی که جای تعجب دارد پاسخ رئیس جمهوردر خصوص وضعیت اقتصادی بود که اظهار داشت : قیمت هر آنچه که دست دولت بود کنترل کردیم و مردم مشکلی در این خصوص ندارند، اگر منظور وی تثبیت قیمت حاملهای انرژی است که دست دولت بوده که این نیازی به بیان کردن نداشت زیرا دولت نمی توانست تغییر دهد چرا که در بودجه سال ۹۷ قیمت ها تثبیت شده است وبه قانون تبدیل شده است و مهمتر اینکه واقعیات اقتصادی ما چیزی جز سخنان دیروز وی بوده است زیرا قیمت خودروی پراید که تولید آن در انحصار دولت است بیان کننده همه واقعیات است و نرخ ارز و سکه که دولت متولی آن است نیز همچنین ،بنابراین سوء تدبیر دولت در مشکلات اقتصادی موضوعی است که رئیس جمهور آن را توضیح نداد بلکه آن راتوجیه کرد.

    رئیس جمهور اظهار نکرد: که در جریان رکود ، نرخ شتابان ارز، رشد نرخ بیکاری و… دولت کجای کار قرار دارد و دولت چه اقداماتی برای کنترل آنها انجام داده است و در پایان باز هم بار دیگر مردم را به همکاری دعوت کرد .

    اینکه مردم ثابت کرده اند در هر برحه ای از تاریخ پای نظام و آرمانهای انقلاب هستند بر کسی پوشیده نیست به طور نمونه در جنگ تحمیلی مردم از سهم سفره خود و با رضایت قلبی به خط مقدم کمک می کردند زیرا مطمئن بودند رزمندگان در خط مقدم از تمامیت ارضی و جان و مال و ناموس شان دفاع می کنند، ولی امروز چی ؟ آیا مردم چنین احساسی را در مورد مبارزین خط مقدم (مسئولین )در جنگ اقتصادی و مبارزه با تحریم های دشمنان کشور و نظام را دارند ؟

    بنابراین مجلس پرسش پاسخ دیروز هم تمرین دموکراسی(مردمسالاری ) بود و هم تکرار یک شوی سیاسی، تمرینی که در آن مظاهر دموکراسی رعایت شد ولی مغز دموکراسی خیر! زیرا پرسشگری وکلای مردم و پاسخگویی قوه مقننه از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم بر مردم است ولی پاسخگویی بدون ادله و مستندات و استفاده از جملات هیجانی و حماسی مغایر مغز دموکراسی و حکمرانی خوب است .

    و نکته آخر اینکه در پس این طرح سوال آنچه تغییر خواهد کرد میزان و سطح امتیازات است و آنچه تغییر نخواهد کرد قیمت سکه ، ارز ، نرخ بیکاری ، میزان قاچاق و قیمت پراید و ماست و خیار است .مگر اینکه تدبیری عقلانی و اراده ای جدی شکل گیرد.

    و حال اینکه مردم دین خود را به نظام ادعا کرده اند واین دولتمردان هستند که در این شرایط اقتصادی پیش آمده باید تلاش کنند که مشکلات اقتصادی مردم مرتفع گردد و اعتماد از دست رفته مردم را جلب کنند تا درخط مقدم اقتصادی که دشمن مقتدر تمام قد به میدان آمده باز هم مردم خود را اثابت کنند تا از این گردنه تاریخی بسلامت بگذریم .

     

    انتهای پیام /*

    منبع تابا نیوز