• رهرو نیوز: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری روز گذشته در نمایشگاه بین المللی اهواز افتتاح شد و شرکت های صنعتی و تولیدی استان در این نمایشگاه به ارایه دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند .

    محمود شمیلی مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و‌ صنایع جانبی در حاشیه بازدید استاندار از  غرفه این شرکت و در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در امور تحقیقاتی و پژوهشی برنامه های زیادی را اجرا کرده است و به دستاوردهای بزرگی در افزایش راندمان تولید، مبازه با آفات،تولید و معرفی گونه های جدید نیشکر و امور زیست محیطی رسیده است. این شرکت با بهره گیری افراد متخصص در رشته های مرتبط در موسسه تحقیقات نیشکر تلاش کرده است تا  همراه با علم روز، خود را رشد داده و منطبق کند.

     مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و‌ صنایع جانبی گفت: از آنجا که نیشکر خاص مناطق گرمسیری است و تقریبا تنها در استان خوزستان کشت می شود. بنابراین موسسه تحقیقات نیشکر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در استان خوزستان پایه گذاری و احداث شده است . آنچه که که در این موسسه انجام می‌شود در سه بخش گیاه پزشکی، به_ زراعی و به_ نژادی انجام می شود. حوزه کار به_نژادی ایجاد واریته ها یا ارقام جدید نیشکر خوزستان است. کار گیاه پزشکی تشخیص و درمان بیماری ها و آفت هاست و بخش به_زراعی نیز حرکت به سمت بهترین شیوه های تولید نیشکر در مزرعه را دنبال می کند.

    وی یادآور شد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کلیه ارقام و یا واریته های نیشکری که در خوزستان کشت می شد مربوط به کشورهای خارجی بود اما چون این واریته ها مختص شرایط آب و هوایی خاص کشور مبدا بودند و با شرایط ویژه خوزستان همخوان نبودند و بالاترین پتانسیل تولید نمی رسیدند . بنابراین برنامه تولید ارقام و واریته های مختلف شرایط آب و هوای خوزستان در برنامه موسسه تحقیقات نیشکر قرار گرفت وخوشبختانه از حدود ۱۰ سال پیش اولین واریته و یا ارقام نیشکر خاص استان را در شرکت تولید کردیم.

     شمیلی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در امور تحقیقاتی برنامه ای بلند مدت دارد که طی آن هر ساله بیش از ۵ گونه و یا واریته نیشکر منطبق با شرایط آب و هوایی خوزستان را تولید می‌کند که این کار به نوبه خود منحصر به فرد است. ایجاد ارقام سازگار با شرایط آب و هوایی خوزستان باعث می شود که گیاه به بالاترین پتانسیل تولید خود برسد و ما نیز به دنبال این هستیم که بیشترین تولید را از گیاهان کشت شده داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: خوشبختانه متخصصانی در رشته های مرتبط همچون گیاه پزشکی، زراعی، آبیاری، خاک شناسی، اصلاح نباتات، بایوتکنولوژی و تخصص های دیگری همچون محیط زیست و صنعت را در موسسه تحقیقات نیشکر به کار گرفته ایم تا بتوانیم با علم روز خود را رشد داده و منطبق کنیم.

    مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و‌ صنایع جانبی گفت: در بحث زهاب مزارع نیشکر ما توانستیم این مساله را به یک فرصت تولید مبدل کنیم که در کنار آن اشتغال نیز ایجاد شده است. ما از اوایل امسال این برنامه را اجرا کردیم و توانستیم زهاب نیشکر و در واقع آبی که یک بار محصول نیشکر را به وسیله آن رشد داده ایم و شکر تولید کرده ایم را از دل خاک خارج کنیم و در بخش پرورش ماهی و میگو استفاده کنیم.

    وی افزود:  تلاش ما این جا پایان نمی یابد بلکه در ادامه ما از این آب درخت ها و گیاهان زراعی مقاوم در برابر شوری را کشت کنیم. در نهایت آخرین مقداری که از آب میماند نیز در بخش استحصال نمک استفاده خواهیم کرد. در پایان آب فاقد نمک را دوباره به چرخه کشاورزی بازگردانیم. بحث استفاده از زهاب در پرورش ماهی و میگو امسال در چهار واحد صنعتی ما پیاده شده است و قصد داریم این طرح را در همه واحدهای تولیدی تحت مدیریت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی پیاده سازی کنیم.

    انتهای پیام/*

      • منبع خبر : پایگاه خبری خوزنیوز