• نویسنده : سکینه فرهادیان بابادی
  • چند ماهی است که شاهد حضور یک مهمان  ناخوانده به زندگی مان  هستیم . این مهمان ناخوانده  همان  ویروس کرونا  از خانواده بزرگ ویروس ها است که می تواند از یک علائم خفیف سرماخوردگی تا بیماری تنفسی را بوجود آورد .

     

    چند ماهی است که شاهد حضور یک مهمان  ناخوانده به زندگی مان  هستیم . این مهمان ناخوانده  همان  ویروس کرونا  از خانواده بزرگ ویروس ها است که می تواند از یک علائم خفیف سرماخوردگی تا بیماری تنفسی را بوجود آورد البته این ویروس جدید و بسیار مسری و به سرعت در حال گسترش است ،این ویروس بین انسان و حیوانات قابل انتقال است .

     

    با توجه به اینکه این ویروس هنوز شناخته نشده نگرانی ها و ترس هایی برای مردم ایجاد کرده است . چرا که برای جلوگیری از ویروس کرونا دارو و واکسن وجود ندارد . شایعاتی چون سرما و برف و هوای گرم نمی تواند ویروس کرونا را از بین ببرد .

     

    اشاره به این موضوع که وجود شرایط خاص انتشار زیاد ویروس کرونا متاسفانه خیلی از افراد مختلف و مشاغِل متفاوت در حال حاضر خانه نشین و غیرفعال شده اند و این خود سبب بوجود آمدن احساسات ناخوشایند ازجمله استرس و اضطراب و وسواس ….شده است .

     

    اما راههای پیشگیری از ویروس کرونا و جلوگیری از مبتلا شدن فرد و خانواده به اختصار هم بیان شده که می توان گفت این اقدامات پیشگیرانه غیر دارویی و برای کاهش انتقال ویروس کرونا موثر است .

     

    قرنطینه خانگی

     

    یعنی خود را از معرض سایر افراد آلوده جدا کرده و از یک سری عادات گذشته زندگی دوری کرده و به قوانین جدید روی آوریم ؛ به نوعی که رفت و آمد خود را محدود و با آموزش ها و مهارتهای بهداشتی جدید از شیوع کرونا جلوگیری کنیم .

     

    نکته مهم در قرنطینه خانگی این است که در خانه ماندن به علت وقت بیشتر در کنار اعضای خانواده و ساعات بیکاری و نرفتن به بیرون از خانه قطعا یکسری حالات بی حوصلگی و عصبانیت و تنها بودن و احساس بی تحرکی را سبب می شود لذا این گونه نباشد که فرد سراغ مواد دیگر مانند الکل و سیگار …. برود .  یا درخانه  اخبار و برنامه های شبکه های مجازی ( متاسفانه اخیرا با شایعات و آموزش های غیر اصولی و بهداشتی است ) را  دنبال نکنند .

     

    در مواجه با این شرایط خانه نشینی باید اطلاع رسانی و آموزش تاثیر پذیر در بین اعضا خانواده انجام شود  . جا دارد از نقش مادر خانواده در این روزهای خانه ماندن اعضای خانواده برای برنامه ریزی و مدیریت شرایط سخت توجه کنیم . باور دارم حتما مادر در این شرایط می تواند به لحاظ شیوع کرونا و وضعیت قرنطینه خانگی به شادی و روحیه نشاط در بین اعضا خانواده موثر تر عمل کند و از مواردی چون رژیم غذایی و خواب و تهیه وسایل سرگرمی و آموزش صحیح به اعضای خانواده انجام دهند.

     

    رعایت فاصله اجتماعی

     

    مسئله دوم منظور از فاصله اجتماعی در این شرایط می توان کمتر ترددکردن  در اجتماع ، تعطیل شدن برخی کارها در جامعه مثلا لغو جلسات اجتماعی حضوری ،باشگاههای ورزشی ،اماکن مذهبی و مسجد ،مدارس و مراکز خصوصی و دولتی … را نام برد .

     

    اگر بنا به ضرورت قرار است در بیرون و در مکانها حضور داشته باید آن فاصله یک ونیم متر و زدن ماسک و استفاده از دستکش و نکات بهداشتی کامل رعایت شود .

     

    یکی دیگر از موضوعات قابل تامل درپیشگیری از ویروس کرونا که خیلی اهمیت بیشتری دارد , مهارت مقابله با استرس و ترس از شناخت ویروس کرونا در بین کودکان و نوجوانان  است که باید آموزش و یادگیری را با ظرافت و حساسیت بیشتری پیگیری کنیم .به عنوان مثال باید بتوانیم مهارت ارتباط موثر را باکودکان و نوجوانان برقرار کنیم و با محبت و قراردادن وقت بیشتر به صحبت در مورد ترس و نگرانی های  آنها گوش بدهیم و با جدیت تمام به رفتار و گفتار فرزندان خود توجه داشته باشیم . در صورت عدم آگاهی و مهارت والدین از مشاورو روانشناسان جهت مقابله با این موضوعات چون ترس ،اضطراب ،عصبانیت ،پرخاشگری،احساس غم و ناامیدی …کمک گرفته و برخی حالات روحی و روان نیاز به کمکهای تخصصی تر دارد.

     

    از سوی دیگر راهکاراهای پیشگیرانه برای اکثر مردم یکسان بوده اما رفتارها از سوی قشرها و فرهنگ های مختلف یکسان نبوده و باهمه تلاش های فراوان شاهد کمک و همکاری خود مردم نبودیم چراکه شاید ویروس کرونا جدید و با سرایت بیشتری دارد اما اصول اولیه بهداشت چون شستن دست و صورت و ماسک زدن ،استفاده از محلول های ضدعفونی استاندارد،رعایت کردن فاصله خود با دیگران ،پرهیز از هرگونه تنش ها مربوط به ویروس کرونا می توان به راحتی از شیوع و انتقال آن جلوگیری کنیم .

     

    در پایان باید بگویم رهایی از ویروس کرونا نیاز به عزم و تلاش همگانی دارد و با یک اراده جمعی و نیزکمک مسولین و مردم حضور خود را در کنار هم پررنگ تر کرده وشاهد قطع این زنجیره نگرانی دربین خانواده ها و جامعه باشیم و آموزش مهارت های زندگی با ویروس کرونا در بهداشت فردی ، محیطی ،روان را به بهترین شکل یاد بگیریم و شاهد آسیب کمتری در خانواده و جامعه باشیم.

    مشاوره و روانشناس خانواده :سکینه فرهادیان بابادی

    انتهای پیام/