• نویسنده : زهره کریمی
  • جهانگیر پورهنگ ظهر دیروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ظرفیت انتقال نفت به خارج از منطقه، بیان کرد: ۵شنبه گذشته تحویل گیری تلمبه خانه غرب کارون را داشتیم که توان تحویل ۷۰۰ هزار بشکه نفت سبک و سنگین را دارد و در صورت تکمیل توسعه به بیش از یک میلیون بشکه می رسد.

     

    وی با اشاره به طرح های شرکت نفت و گاز اروندان، ادامه داد: در پروژه ها نیز ان جی ال ۳۲۰۰ و نیروگاه را داریم که روز گذشته ردیف های اول و دوم  افتتاح شدند.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت:  همچنین فعالیت های آزادگان جنوبی را داریم که در حدود ۲ هزار نفر در این پروژه ها مشغول به کار هستند و مجموعا بیش از ۴ هزار نفر در پروژه ها و فعالیت های تولیدی و فرآورشی فعالیت مشغول به کار هستند.

     

    پورهنگ افزود: در فعالیت های تولیدی غرب کارون در حال حاضر حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر جذب و مشغول به کار شدند که اکثرا اهالی بومی منطقه و رسمی هستند.

     

    وی با بیان این که در آینده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارکنان پیمانی و رسمی هم داریم، گفت: ان جی ال ۳۲۰۰ در اوج فعالیتش شاید به ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر برسد در صورتی که سرمایه گذاری بسیار زیادی  در این زمینه شده است.

     

    مدیرعامل شرکت ملی نفت و گاز اروندان افزود: در زمینه اشتغال که بحث بسیار مهمی است و مردم هم انتظار دارند می توان چند میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است ولی صنعت نفت یک صنعت سرمایه بر و کم اشتغال در حوزه تخصصی و فوق تخصصی است.

     

    پورهنگ با بیان این که صنایع پایین دست اشتغالزایی بیشتری دارند، یادآور شد: این صنعت مثل هتل داری نیست که با یک بیستم سرمایه ۵۰۰ نفر مشغول به کار می شوند.

     

    وی ادامه داد: در بحث تولید یک حساسیت خاص در

    در حوزه زیست محیطی داریم  و شرایط ویژه ای داریم؛ عملیات آبی ـ خاکی داریم و نه خشکی کامل هستیم و نه سکوی دریایی.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل های زیست محیطی در فعالیت ها و برنامه ریزی های تولید این شرکت، گفت: رعایت دستورالعمل های اچ اس ای و پروتکل های محیط زیست از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.

     

    پورهنگ با اشاره به هماهنگی شرکت نفت و گاز اروندان با اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان ، تصریح کرد: هر کجا مشکل زیست محیطی داشته باشیم یا مشکلی در حوزه تولید به وجود بیاید بلافاصله مشکل را به‌ اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان اطلاع می دهیم و اگر نفتی دهم در زمین جاری شده باشد به سرعت برای جمع آوری آن اقدام و موضوع را به محیط زیست اطلاع می دهیم.

     

    وی افزود: صنعت نفت ریسک آلایندگی بالایی دارد ولی به محض وقوع به سرعت آن را جمع می کنیم؛ تجهیزاتی که مربوط به رفع آلودگی آب هست را خریداری کردیم و در حال تامین بیشتر این نوع تجهیزات هستیم.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این که اگر پروژه ها خوب پیش رود طی سه سال آینده نباید هیچ فلری در کارون داشته باشیم، یادآور شد:

    بر اساس یکی از قراردادهایمان ۵۰۰ میلیون فوت مترمکعب فرآورش گاز را داریم.

     

    پور هنگ گفت: با این طرح دیگر آلایندگی به اسم فلر نداریم و از طریق این طرح فلرها تبدیل به گاز مایع و ثروت می شود.

     

    وی ادامه داد: در خصوص آلودگی خاک هر جا قطره ای نفت به خاک نفوذ کند آن خاک را جمع و با قراردادی که با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داریم آن را احیاء می کنیم.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به طرح لند فیل این شرکت در حوزه احیای خاک، توضیح داد:   در این طرح که  مخصوص نگهداری خاک های آلوده است، محوطه ای را به اندازه یک زمین فوتبال ایزوله و زیر آن را بتن آرمه  با مواد پلاستیکی مخصوص و مجهز می کنیم.

     

    پورهنگ به اقدامات شرکت نفت و گاز اروندان در حوزه مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد:

    یک درصد از درآمد تولیددر شورایی با مدیریت خود وزیر نفت به مسئولیت های اجتماعی  اختصاص داده می شود.

     

    وی گفت: شرکت اروندان و شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت در مناطق عملیاتی تعهدی برای خود می دانیم و در حد توان باید کمک کنیم اما منتی سر کسی نداریم که مشکلات را حل می کنند ولی برخی جاها کارساز هستند.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود: سال گذشته به برخی مدارس برای بهبود تجهیزات مستقر در برخی مدارس کمگ کردیم و سه مدرسه را در غرب کارون داریم که یک مدرسه سه کلاسه احداث شده و دو مدرسه به صورت کامل تعمیر و بازسازی می شوند.

     

    پور هنگ در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری گفت: در چهار حوزه اصلی راه، آب و فاضلاب، آموزش و بهداشت را در کنار کارهای فرهنگی و ورزشی هم داریم.

     

    وی افزود: اما بودجه خاصی برای این کار نداریم ولی به مسئولیت های اجتماعی توجه داریم و بودجه عمران و توسعه مناطق همجوار در اختیار وزارت است و در این زمینه طرح تعریف می کند.

     

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: در ایام سیلاب نه حادثه نفت ریزی داشتیم و نه خطری برای چاه ها پیش آمد و نه تولید را کاهش دادیم و معین شهرستان های آبادان و خرمشهر شدیم و از تخلیه روستاها جلوگیری کردیم.

     

     

    پور هنگ گفت: در کنار تأسیسات روستاهای محرومی داریم که دو هزار بسته های غذایی در قالب کمک های مؤمنانه برای آنها توزیع شد و دو هزار بسته آموزشی برای کمک به دانش آموزان تهیه و توزیع می شود.

     

    وی به اقدامات شرکت نفت و گاز اروندان در زمینه کرونا اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه کرونا نیز در بیمارستان های آبادان، دشت آزادگان و خرمشهر کار کردیم و امکانات بهداشتی و خریدهای وسایل و تجهیزات را داشتیم.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: با همکاری و با استفاده از توان  شرکت های دانش بنیان با دانشگاه امیر کبیر و پژوهشگاه نفت برای بهبود کیفیت نفت در غرب کارون پروژه های خوبی تعریف شده است.

     

     

    پورهنگ گفت: امسال یک ردیف از واحدهای فرآورش دارخوین از بهره برداری و نمک زدایی و غیره را اورهال کردیم که اگر سازندگان داخلی و متخصصان نبودند که یک سری تجهیزات را ساخت داخل کنند به مشکل برمی خوردیم چون تحریم ها فشار وارد کردند و نمی گذاشتند یک سری قطعات وارد شود.

     

     

    وی افزود: کمپرسورهای تزریق گازی هم اورهال شد که اگر همراهی و همکاری همکارانم و سازندگان داخلی نبودند این کار اتفاق نمی افتاد.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این که

    از نظر کیفیت کار جواب دادند و هزینه تمام شده کمتر از نمونه خارجی است، گفت: طی یک سال اخیر بیش از ۱۴۰ قطعه را بومی سازی کردیم.

     

    پور هنگ ادامه داد: هر تجهیزاتی که استفاده می کنیم شامل مخزن،تفکیک گر نفت و گاز، توربین، فن های خنک کننده نفت، کوره های پیش گرم کن، مبدل های دمایی را داریم که بین سه تا هفت سال بستگی به کار آنها اورهال می شوند.خود مخازن ورودی که تفکیک گر هستند نیز اورهال می شود.

     

    وی عنوان کرد: همراه نفت یک سری ذرات هست و بعد از ۵ سال مخازن با قطر سه متری قسمت انتهایی آن ۷۰ سانت یا یک متر رسوب دارد که خاصیت فرآورش را کاهش می دهد و امکان فرسودگی و سوراخ شدن دارد.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود:

    از صفر تا ۱۰۰ یک ردیف را به نوبت اورهال می کنیم که با اجازه تهران انجام می شود  که به نوبت با اجازه تهران انجام می دهیم و به صورت فشرده طی یک ماه تا ۴۵ روز انجام می دهیم. موقع اورهال باید ظرفیت تولید را کاهش دهیم.

     

    پور هنگ بیان کرد: این بحران کرونا را داشتیم و گرمای هوا و تجهیزات هم بود و گاهی تا ۱۲ و نیم فقط کار می کردند.

     

    وی افزود: شرکت مهندسی توسعه نفت متولی توسعه میادین غرب کارون است و توان ارسال تلمبه خانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت سبک و سنگین در روز را دارد که با توجه به نیاز خود از این ظرفیت استفاده می کنیم.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: اثری که آنها می خواستند نداشته و می خواستند  تولید را به طور کامل متوقف کنند ولی خوشبختانه به این هدف نرسیدند.

     

    پور هنگ افزود: وقتی توانایی این را داریم که شرکت های دانش بنیان قطعات را بومی سازی کنند طبیعتا این پشتوانه را داریم که کار نخوابد ولی

    فکر می کنند با تجهیزات ندادن کار می خوابد در حالی که تحریم ها اثراتی داشته ولی آن چنان توقف کامل را نداشته است.

     

    وی درباره طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت نفت و گاز اروندان ، گفت: همه پرسنل طبقه بندی مشاغل را داریم و همه بر اساس قانون کار دریافتی دارند؛ برای پرداختی ها نیز نظارت داریم که هر ماه به موقع و بدون تأخیر پیمانکاران صورت حساب ها را ارائه و پرداخت لازم را انجام دهیم.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این که هیچ نیروی اخراجی نداشتیم و فعالیت ما پروژه ای نیست و نیروهای ما ثابت هستند، تصریح کرد: موظف بودیم که از شروع بحران پروتکل های ابلاغی کمیته بحران شرکت و همچنین اچ اس ای وزارت طبق آن حرکت کنیم و یک بشکه کاهش تولید نداشتیم و اورهال بسیار خوبی با تقلیل زمان داشتیم.

     

    پورهنگ افزود: با رعایت پروتکل ها مشکلی از نظر ابتلای پرسنل نداشتیم و تمام کسانی که مبتلا شده بودند در خارج از شرکت مبتلا شدند؛ حتی تعداد سرویس های ایاب و ذهاب را افزایش دادیم تا تجمع زیادی نداشته باشیم.

     

    وی بیان کرد: فاز سوم دارخوین توافقنامه اش با یک شرکت داخلی منعقد شده و در حال ارسال اطلاعات هستیم و شرکت متن ناظر پروژه هست.

     

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود: یک سری قطعات و تجهیزات بومی سازی آنها در سال ها قبل شروع شده و کیفیت ها واقعا هم در حد نوع خارجی و چه بسا حتی بهتر بوده است.

     

    پورهنگ گفت: جوانان نخبه ای داریم که تولید داخل قطعات را به خوبی انجام دادند و به دانش بومی خیلی خوبی رسیدیم که برخی مواقع حتی یک سوم و یا یک چهارم قیمت تولید می کنند.

     

    وی گفت: شاید برخی قطعات آلیاژ آن در کشور نباشد و مشکل داشته باشیم و یا المان های الکترونیک دوگانه ولی دانشی که قطعات را بومی سازی کرده پیشرفت خوبی داشته و قابل اعتماد است.

     

    انتهای پیام/*