• نویسنده : زهره کریمی
  • به گزارش رهرو نیوز، مهندس عبدالله سعیدی اصل درباره این اختراع که به تازگی به ثبت داخلی و بین المللی رسیده است، گفت: نیروگاه های بادی امروزی با وجود پیشرفت هایی که در مراحل ساخت داشته اند هنوز هزینه های مترتب به بهره برداری از آنها بالا است و به نسبت هزینه های که صرف می شود، بازدهی کمتری دارند.

    وی افزود: این مشکلات به لحاظ بالا بودن وزن و قیمت تحهیزات و محدودیت های فنی در تاور های این گونه نیروگاه ها هست که امکان استفاده حداکثری و اخذ بیشترین توان از جریان باد را محدود می کند.

    سعیدی با بیان اینکه کنترل و بهره برداری از این نیروگاه ها دارای مشکلات زیادی می باشد، اظهار کرد: هدف از این اختراع برطرف کردن مشکلات پیش گفته، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری انرژی تولیدی و جذب شده از انرژی باد است.

    این مخترع جوان که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مکانیک با گرایش ساخت و تولید و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است، گفت: توربین های بادی نسل گذشته به صورت تک پروانه ای و تک شافت با کوپل مستقیم به گیربکس و سپس به ژنراتور متصل و مجموعه تجهیزات جانبی و کنترلی آنها در بالای برج نصب می شود که مشکلاتی را از نظر فنی و تخصصی و مراحل تعمیر به دنبال داشته و لذا در طراحی و اختراع جدید این معایب با استفاده حداکثری از توان جریان بادهای گذرا بر روی چند برجک و یک تاور مرتفع می گردد.

    وی با این توضیح که در طراحی سیستم جدید تغییرات زیادی با هدف بهینه سازی مباحث آیرو دینامیکی، کنترلی و بهبود متریال و وزن انجام شده است، افزود: با پی جویی و مطالعات میدانی وسیع در موضوع توربین های بادی در ایران و جهان، می توان ادعا کرد اختراع جدید که در مراحل تجاری سازی است مکمل دست یافته های متخصصان در حوزه انرژی و محیط زیست در این زمینه محسوب می شود.

    سعیدی اصل از حمایت های بیدریغ مدیریت ارشد شرکت در ایجاد فرصت برای پرورش استعدادها، بروز خلاقیت و ایده های نو کارکنان جوان شرکت قدردانی کرد.

    این جوان مبتکر پیش از این کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ BIXPO در حوزه انرژی و محیط زیست در کشور کره جنوبی را در کارنامه موفقیت های علمی خود به ثبت رسانده است.

     

    انتهای پیام/