• نویسنده : خبرنگار: الهام خلجی
  • مراسم بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی علامه محقق حاج شیخ محمد تقی شیخ شوشتری در شهرستان شوشتر برگزار شد .

    خبرنگار: الهام خلجی – شوشتر، عصر دیروز با حضور هیئت های مذهبی این شهرستان بیست و هشتمین سالگرد عروج علامه حاج شیخ محمد تقی شیخ شوشتری گرامی داشته شد.

    در این مراسم هیئت های سینه زنی، زنجیر زنی و دمام و دهل زن با رعایت دستورالعمل های بهداشتی یاد و خاطره پیر سفر کرده شهرستان شوشتر را گرامی داشتند .

    محمد تقی شیخ شوشتری، فرزند شیخ محمد کاظم، که نتیجه شیخ جعفر شوشتری است، در سال ۱۳۲۰ ه.ق( ۱۲۸۱ ه. ش) در نجف تولد یافت.

    وی در مکتب قرآن، خواندن و نوشتن و خط ترسل را فرا گرفت و در سن شانزده یا هفده سالگی زیر نظر علما و فقهای عالی مقام به درجه اجتهاد نایل شد.

    بعد از سال ۱۳۵۴ ه.ق(۱۳۱۴ ه.ش ) به دلیل قانون کشف حجاب به همراه سید باقر حکیم از شوشتر به عتبات هجرت کرد، و در حوزه های علمیه کربلا و سپس نجف به کسب علوم و معارف اسلامی ادامه داد، و در همان جا بود که به حلقه درس آقا بزرگ تهرانی پیوست و از وی اجازه روایت دریافت کرد.

    او در آنجا اقدام به تالیف کتاب قاموس الرجال کرد و موفق به کسب اجازه از آقا بزرگ تهرانی گردید.

    او به سال ۱۳۶۰ ه. ق (۱۳۲۰ ه.ش ) پس از سپری شدن دوران رضاشاه به شوشتر مراجعت کرد و ضمن تدریس علوم اسلامی ، به تحقیقات خود نیز ادامه داد، و سرانجام در بیست و نهم اردیبهشت۱۳۷۴(۱۹ ذی الحجه ۱۴۱۵) در ۹۶ سالگی در شوشتر در گذشت.

    شهرت وی به حدی بود که استادش آقا بزرگ تهرانی در دو جلد از کتاب الذریعه نام او را آورده ، و دوازده عنوان از آثارش را یاد نموده است. اکنون منزل شخصی اش ، وقف کتابخانه آستان قدس رضوی است.

      • منبع خبر : به‌ گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز خوزستان